Virksomhedsøkonomi B

Fredag den 10. december 2021
kl. 09.00-13.00

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.

Excel-filen med alle bilag kan hentes her.

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.



Opgave 1


Virksomhedsanalyse


Toms Gruppen A/S (herefter Toms) er Danmarks største producent af slik og chokolade. Virksomhedens produkter omfatter brands som Toms, Ga-Jol, Anthon Berg, Bonbon og Galle & Jessen. Produkterne afsættes på B2B-markedet primært i Nordeuropa. Kunderne er fx store supermarkedskæder, grossister og tankstationskæder.
Anthon Berg GULD BARRE Galle & Jessen TOMS PINGVIN BLANDING
Toms blev grundlagt i 1924, da apotekerne Hans Trojel og Victor H. Meyer udvidede deres forretning med salg af chokolade. I 1932 lancerede Toms den legendariske Guldbarre, der kom på markedet i to varianter. I 1942 døde Victor H. Meyer, og Toms blev solgt til Victor B. Strand, der ejede virksomheden Tørsleff. Efter afslutningen på 2. verdenskrig var der stor råvaremangel, men det lykkedes Toms at få tildelt kakaobønner, da virksomheden havde fået en eksportordre på chokoladebarer til de amerikanske styrker i Tyskland, og dermed blev Yankie Baren født.

Toms har gennem årene skabt vækst på forskellige måder. Der er foretaget opkøb af bl.a. Anthon Berg, Pingvin Lakrids, Galle & Jessen, BonBon og senest den tyske virksomhed Hanseatische Chokolate, der blev købt i 2012. Derudover er der løbende lanceret nye produkter, og der er gjort brug af markedsføring til at øge salget.

Toms arbejder ud fra 3 fokusområder i en bæredygtighedsstrategi. Fokusområderne er indkøb, produktion og forbrugere. Essensen er, at Toms ønsker at sikre, at der bliver et helhedsorienteret billede på forsyningskæden, som skal sikre, at alle led tager et ansvar for bæredygtig produktion og forbrug af slik og chokolade. I forhold til indkøb så kræver Toms, at leverandørerne overholder virksomhedens code of conduct. I produktionen arbejdes med ansvarlighed i forhold til medarbejderne, så der fx tilbydes sprogundervisning og flexjob. Desuden har Toms indgået et klimasamarbejde med el-leverandøren, som betyder at al strøm, som Toms skal bruge, er produceret på havvindmølleparker. Sidste fokusområde er forbrugerne, og her arbejder Toms på at sikre, at forbrugerne får et afbalanceret forhold til slik og chokolade. Derudover støttes fx initiativer til bekæmpelse af madspild.

Virksomhedens hovedkontor ligger i Ballerup, og i Danmark er der produktion i Ballerup og Hvidovre. Derudover har virksomheden datterselskaber i Sverige, Polen, Tyskland, Norge og Singapore.

I regnskabsåret 2020 udgjorde omsætningen tkr. 1.398.666 og årets resultat før skat udgjorde et underskud på tkr. 66.769. Der var 933 fuldtidsansatte i 2020.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Artikler: Nøgletal:
  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Toms Gruppen A/S for årene 2018 - 2020. Se bilag 1 i Excel-filen.




Spørgsmål 1.1 - 1.6


1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Toms Gruppen A/S fra 2018 til 2020.

1.2 (15 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2018 til 2020 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2018 til 2020.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Diskuter, om udviklingen i gearingen fra 2018 til 2020 har været til fordel for Toms Gruppen A/S’ ejere.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilke vækststrategier Toms Gruppen A/S anvender.

1.6 (5 %)
Diskuter, om det er en fordel for Toms Gruppen A/S at påtage sig det etiske ansvar at arbejde for, at forbrugerne får et afbalanceret forhold til slik og chokolade.



Opgave 2


Indtjening og strategi


Butter Cookies A/S er en dansk producent af småkager. Småkagerne produceres i en lang række varianter på en fabrik i Danmark og afsættes over hele verden. Virksomheden markedsfører småkagerne som danske, i høj kvalitet, bagt på ægte smør og naturlige råvarer.

Butter Cookies A/S har de seneste tre år haft vækst i omsætning og indtjening, men det indeværende regnskabsår 2021 ser ud til at skuffe. Ledelsen forventer et fald i såvel omsætning som indtjening. Ledelsen i Butter Cookies A/S er bekymret for udviklingen. Det skyldes også, at virksomheden sidste år blev købt af en stor international koncern. Den nye ejer stiller høje krav til de økonomiske resultater, da købsprisen for Butter Cookies A/S var høj.

Hovedtallene fra virksomhedens resultatopgørelse fremgår af bilag 2.

Bestyrelsen og direktionen skal snart samles til et seminar, hvor de skal diskutere den økonomiske udvikling. Direktionen har udarbejdet et forslag forud for mødet, der skal forbedre den økonomiske udvikling i 2022. Forslaget går ud på, at Butter Cookies A/S skal udvide sortimentet med økologiske småkager, som kan sælges til en højere salgspris. Det vil dog medføre, at kostprisen på råvarerne også bliver højere.



Spørgsmål 2.1 - 2.4


2.1 (5 %)
Redegør for, hvilke variable omkostninger og kapacitetsomkostninger Butter Cookies A/S har.

2.2 (5 %)
Beregn den procentvise ændring i de viste poster fra resultatopgørelsen for perioden fra 2018 til 2021.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 2

2.3 (5 %)
Beregn dækningsgraden og overskudsgraden for årene 2018, 2019, 2020 og 2021.

De nødvendige informationer fremgår af bilag 2.

2.4 (5 %)
Diskuter, om direktionens forslag vil forbedre dækningsgraden og overskudsgraden i 2022.



Opgave 3


Omkostninger


Luksuschokolade ApS er ejet af Ivan Olsen, der grundlagde virksomheden i 2006. Virksomheden producerer luksusflødeboller, dessertchokolade og lignende produkter, der afsættes igennem en række specialbutikker, i boder på madmarkeder samt via virksomhedens egen webshop.

Virksomheden har oplevet vækst siden etableringen som følge af øget efterspørgsel efter kvalitetsprodukter. Fremgangen er dog vendt, efter andre chokoladeproducenter har rettet deres fokus mod at lave produkter af høj kvalitet, der henvender sig til samme målgruppe som Luksuschokolade ApS.

Efter drøftelser i ledelsen har Ivan Olsen besluttet, at Luksuschokolade ApS skal begynde at producere luksuspålægschokolade og luksuschokoladecreme, der kan smøres på morgenbrød. For at kunne producere de nye produkter er det nødvendigt at anskaffe en ny produktionsmaskine, som forventes klar til brug pr. 1. januar 2022.

Virksomhedens indkøbschef har indhentet et tilbud på en produktionsmaskine, der lever op til Luksuschokolade ApS’ krav. Produktionsmaskinen QC1 koster kr. 2.500.000. Maskinen forventes at have en levetid på 6 år, hvorefter den kan sælges for kr. 150.000.

Virksomheden benytter den lineære afskrivningsmetode.



Spørgsmål 3.1 - 3.3


3.1 (5 %)
Opstil afskrivningsplanen for produktionsmaskinen QC1.

I bilag 3 er en skabelon til afskrivningsplanen.

3.2 (5 %)
Forklar, hvordan det vil påvirke årets resultat i 2022, hvis Luksuschokolade ApS anvender saldometoden som afskrivningsmetode i stedet for den lineære metode.

3.3 (5 %)
Forklar, hvordan de årlige afskrivninger vil påvirke likviditeten i Luksuschokolade ApS.



Opgave 4


Rapportering


Lækkerbisken A/S producerer bl.a. økologiske vingummier i små poser. Kunderne er primært hoteller, der bruger dem som velkomstgaver til sine gæster. Poserne sælges dog også til virksomheder, der bruger dem som slik til forretningsmøder. Alt salg sker via selskabets webshop.

I forbindelse med udarbejdelsen af årsrapporten for 2020/21 har selskabets økonomichef udskrevet en saldobalance pr. 30.09.2021.

Til OL i 2020 havde Lækkerbisken A/S produceret et forholdsvist stort parti engelsk vingummi, der var pakket i små poser, med de olympiske leges logo og årstal. På grund af corona blev OL udsat, og Lækkerbisken A/S fik derfor ikke solgt poserne, da indpakningen ikke længere var aktuel. I alt har virksomheden OL-varer på lager for kr. 1.500.000.



Spørgsmål 4.1 - 4.3


4.1 (5 %)
Opstil en funktionsopdelt resultatopgørelse for Lækkerbisken A/S for regnskabsåret 2020/21. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 4.
I bilag 5 er en skabelon til resultatopgørelsen.

4.2 (5 %)
Opstil balancen for Lækkerbisken A/S pr. 30.09.2021. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 4.
I bilag 6 er en skabelon til balancen.

4.3 (5 %)
Vurder, hvordan årets resultat og egenkapital for Lækkerbisken A/S påvirkes, hvis OL-varerne har en værdi på 0 kr.